reklama

Experiment - čistučké prasiatko

Prevzaté z: The Venus Project Magazine, číslo 2, vydanie z roku 2013, Názov originálu: The immaculate pig experiment Link na časopis: http://tvpmagazine.com/ Preklad: Matej Kotian;

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Z rozhovoru so Jacqueom Frescom

Jacque Fresco – prepis rozhovoru: Svoju prácu na dizajne globálnej spoločnosti som začal, keď mi bolo 17. Čo som hodil na papier znelo ako skvelý nápad, ale povedal som si „Ako vieš, že to bude fungovať?“, a o tom je myslenie – hovorím si, nič záhadné. Takže som si povedal, „Neviem, či to bude fungovať, ale bol som odhodlaný zistiť to.“ Zúčastnil som sa preto množstva stretnutí kultu „KKK“ na začiatku 50. rokov (minulého storočia), – nadobudol som pocit organizácie a potom som im ukázal veci, čo vyvrátili ich stanoviská. Neoponoval som im. Ukázal som im len veci ako napríklad tvár osoby a požiadal jedného chlapíka – ktorý vždy preniesol svoje vlastné hodnoty do všetkého, čo videl – aby som zistil, či príde na to, odkiaľ osoba pochádzala a poskytol mi čo najviac detailov z fotky. Ako som očakával, preniesol svoje hodnoty do obrazu, ktorý som im ukazoval na stene a on povedal: „Vyzerá ako ctihodný Američan a milý chlap a rodinne založený človek, veriaci.“ Potom som odkryl dolnú časť fotografie, ktorú som dostal na pošte. Tento chlap bol hľadaný FBI pre podvratnú činnosť proti USA. Chcel som len poukázať na to, že nie je možné sa len pozrieť na fotku a povedať informácie o danej osobe. Niekedy môžete zhodou náhod uhádnuť, ale v celkovom merítku by ste len sklamali seba samých.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom som im pustil hlasový záznam muža, ktorý hovoril o aeronautike s anglickým prízvukom a dotyčný sa snažil predstaviť si hovoriaceho. Po prehraní záznamu som mu ukázal dotyčného. Bol to černoch vychovaný v Anglicku, a to ich zmiatlo (všetkých členov KKK). Takže, kým som sa dostal k šiestej postave, povedal mi: „Jacque, neviem ti presne povedať.“ Po prvýkrát niečo také povedal. A bol to úžasný posun vpred. Zaiste, že v ňom pretrvali ostatky jeho pocitov, ale zničil som ich prijateľným a jemným spôsobom. Viete čo mám na mysli? Do okamihu kým nezistia, že ich predošlá viera je schopná existencie. Majú uskutočniteľnú vieru, ale myslia si, že oni sami sa menia. Ja vkladám elementy, ktoré menia ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čistučké prasiatko je experiment, ktorý som urobil na začiatku 30. rokov a natáčal ho kamerou. Ten som tiež ukázal členom KKK. Vychoval som maličké prasiatko v klietke s priemerom 4 stopy (=1,2m), vyzeralo to ako malé iglu, a do stredu klietky som umiestnil vpadnutú plechovú debnu a vedľa nádoby som dal skrkvaný papier. Predpokladal som, že keď sa bude prasiatko prechádzať dookola vos svojej klietke, náhodne trafí papier do debničky, pretože som ten papier umiestnil vedľa nej. Keď ho odkoplo do debničky, papier spustil mikrospínač, ktorý na to spustil dávkovač jedla. Predtým, než prasiatko pochopilo, čo sa udeje - teda, že dostane jedlo po tom, ako umiestni papier do debničky - ho do nej však muselo kopnúť 10-15 krát. Keď tak spravilo, dal som mu do klietky druhý kúsok papierao niečo ďalej od debničky Vložilo prvý papier do debničky, no nič sa nestalo. Videlo druhý papier a asociačná pamäť mu našepkala, aby ho zdvihlo a vložilo do kontajnera. Následne dostalo jedlo. Potom som vytiahol odpadový kontajner.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začal som s priehradkovým vpadnutým kontajnerom, pretože by mi trvalo dlho vycvičiť prasiatko, aby zdvihlo papier a vložilo do kontajneru, ale ak umiestnite latku nízko, všetko čo musíte urobiť je zdvihnúť odpadkový kontajner len čo sa prasa naučí vložiť papier doň. Umiestnil som do klietky tri špinavé handry a prasa ich ďalej vkladalo do kontajnera. Potom som položil bielu bundu s červeným krížom s nápisom „immaculate pig“ (v preklade: „čistučké prasiatko“). Vrátilo sa do špinavej miestnosti, zdvihlo všetky špinavé veci a vložilo ich do odpadového kontajnera s nápisom „sem vlož odpad“. Potom som vyrobil pre prasiatko lôžko na dvoch valcoch, podobných tým, ktoré sú na traktore, takže lôžko sa mohlo pohybovať a potom som to isté prasiatko s týmto lôžkom umiestnil do veľmi príjemného prostredia, kde sa premávalo tam a späť, ako muž vo väzení, alebo akékoľvek zviera v klietke. Do klietky som dal koliesko a keď ním prasiatko otočilo, dostalo jedlo. Potom som prepojil koliesko s jedným z valčekov pod lôžkom a keď ním prasiatko potočilo, lôžko sa otáčalo dokola a o chvíľu na to plocha pod ním bola čistá. Je nad slnko jasné, že prasiatko nevedelo, že mu to zmenilo plachtu alebo že zozbieralo odpad. Bolo za to odmenené. Robilo presne to, čo by urobil ktorýkoľvek vlastenec pre svoju krajinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcel som tiež naučiť prasiatko sprchovať sa. Ale ako naučíte prasiatko, aby sa osprchovalo? Ohol som gumovú hadicu do tvaru písmena U a primontoval som ju hore nohami. Bola o niečo vyššie ako bola výška prasiatka. Potom som pridal nejaké bambusové pruhy do dolnej časti objektu v tvare U a keď priasiatko opustilo svoj malý priestor, hadica mu poškrabkala chrbát. Páčilo sa mu to, takže chodilo niekoľkokrát hore-dole. Potom som umiestnil nádobu na hornú čas hadice v tvare U s mydlovou vodou a keď sa jeho chrbát dotkol bambusových prúžkov, zapla sa sprcha.

Tento film „čistučké prasiatko“ som premietol na stretnutí KKK klanu. Išlo o jednu z posledných vecí, ktorú som im ukázal. Pozerali na video s rozpačitým výrazom v tvári a pýtali sa ma, „Jacque, odchoval som už veľa prasiať, ale nikdy som nevidel také múdre prasa ako je toto. Ako je to možné? Ako je možné, že to prasa je také inteligentné?“ Odpovedal som im: „Prasa bolo vychované v špeciálnych podmienkach, kde bolo odmenené za všetky veci, ktoré spravilo.“ Pýtali sa ma, „Udržalo si svoje obydlie čisté, menilo si špinavé posteľné návlečky, sprchovalo sa, ako to, že to všetko vedelo?“ Odvetil som, „Chce to len ľudský prístup.“ Následne prišli s myšlienkou vychádzajúc zo svojho jazyka, ospravedlňte ma, že ju použijem, „Takže černoch koná ako černoch, pretože vyrastá v černošskom prostredí?“ Povedal som, „Presne tak, ak vezmete milého Židovského chlapca a vychováte z neho nemeckého nacistu, bude z neho nacista.“

Prostredie formuje naše základné hodnoty. Samozrejme, majú na to vplyv aj rôzne modely správania. Ak sú vašimi hrdinami piloti, ktorí zostrelili veľa lietadiel, humanista by povedal „Zaujímalo by ma, či ten pilot spáva po nociach, keď zostrelí toľko lietadiel.“ Avšak, on spí pokojne, pretože ho odmeňujú medailou a keď zbombarduje nejakú dedinu, dajú mu ďalšiu medailu a namaľujú mu značku X na trup lietadla zakaždým, keď zničí nejakú dedinu alebo lietadlo. Je pyšný na to, čo robí.

Napríklad, čo takí vojaci v koncentračných táboroch, ktorí púšťali plyn do plynovej komory? Bežný Žid by sa spýtal, „Myslíš si, že tí ľudia spia pokojne v noci?“ Spia pokojným spánok, pretože vypustenie plynu do plynovej komory pre nich znamená, že sa zbavili monštier, pretože toto im bolo vsugerované do hlavy, keď vyrastali. A presne tento istý prístup bol vtlačený do hláv všetkým Američanom v spojitosti so zhodením atómových bômb na Japonsko počas 2. svetovej vojny. Dokonca sme japonských Američanov zavreli do vlastných koncentračných táborov. Celá táto záležitosť ohľadne vedomia, je všetko len vyfabulovaná vec, a môžete ho využívať ako len chcete. Ľudia si spytujú svedomie, pretože im rodičia počas výchovy nahovoria „vziať si, čo ti nepatrí, je zlé.“ Kriminálnik je ten, kto si vezme a privlastní vec bez tvojho povolenia. No, po tom, čo Amerika vyhrala vojnu, prevzala všetky nemecké rakety a lietadlá a doviezla ich domov, spolu s nemeckými inžiniermi.

Američania páchajú desivé zločiny a bombardujú nevinných ľudí. Najmä v Iráne a v Iraku sme zabili ľudí, ktorí nemali nič spoločné s aktmi proti Amerike. Nemali nič spoločné s 9-11. Zabili sme strašne veľa ľudí…tisíce ľudí len preto, že nejaká zle informovaná vládna osoba bola zmanipulovaná ostatnými. Zabíjame strašne veľa ľudí, pretože nám to vyhovuje. Ideme do vojny, pretože politici trvdia „Oni sú tí zlí!“ alebo „Zavedieme im tam demokraciu!“ Nerobia to však kvôli demokracii. Toto sú tie lži, ktoré sú tak zjavné, že sa až chytáte za hlavu a pýtate sa samých seba, ako to, že to nikomu nedochádza? Ale vychovali si ich tak. Páchajú tieto zverstvá kvôli rope, lacnej pracovnej sile a kvôli ďalším výhodám. Len čo ale ľudia pochopia, že svoje hodnoty si vytvárame na základe prostredia, v ktorom žijeme, bude ťažké nimi manipulovať.

Matej Kotian

Matej Kotian

Bloger 
  • Počet článkov:  149
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som? Človek. Omylný. Učiaci sa. Neustále sa vyvijajúci, pretože zotrvávaním v nemennom stave máme našliapnuté k zániku. Zoznam autorových rubrík:  PoéziaPrózaEverything and nothing (preklaProjekt Venusbohemian melancholyVíla, čo o láske snilaškolstvomyšlienkyslovenskému ľuduPolitikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu